• LinkedIn
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

TekniskFOKUS

Fokus på teknik og automation

  • Automatisering
  • Branchenyt
  • Energi og miljø
  • Innovation
  • Maskiner og anlæg
  • Messer og møder
  • Navnenyt
  • Offshore og marine
  • Procesteknologi
  • Robotter
  • Vand og spildevand
  • Link til Klimateknologi

AutomatiseringOffshore og marine16. 02. 2021 | Helle Friemann Nielsen

3D-opmåling tog usikkerhed ud af stor færgeombygning

AutomatiseringOffshore og marine16. 02. 2021 By Helle Friemann Nielsen

Skibskonstruktøren Hauschildt Marine A/S har styret Smyril Lines Norröna-færge sikkert igennem en omfattende ombygning til 100 mio. kr. 3D-laserteknologi, tidlig involvering i idefasen og et godt værftssamarbejde er årsagerne til, at færgen nu dokker ud efter tidsplanen.

Mens Smyril Lines Norröna-færge stadig sejlede på sin rute mellem Færøerne, Island og Danmark, var Hauschildt Marine-ansatte i gang med et grundigt forarbejde.
Færgen skulle 3D-laseropmåles for at få et nøjagtigt tegningsmateriale og dermed fjerne ubehagelige overraskelser i ombygningsprocessen, der opdaterer Norröna til en langt mere moderne udgave af et ro-pax-skib.
Hauschildt Marine-direktør Preben Thuren Larsen har mandsopdækket projektet på Fayards store værft i Munkebo på Fyn. Ombygningen er sket på godt to måneder, hvor eksteriør er produceret i værkstedshaller i Danmark, og det nye interiør er præfabrikeret i Danmark, Europa og Kina. I perioder har den store opgave involveret mere end halvdelen af de 25 Hauschildt Marine-medarbejdere.
-Er du nervøs Preben?, har værftsarbejdere spurgt, når interiør, skybar og nye luksuskabiner skulle løftes ombord og installeres på skibet. Men det har jeg ikke været, for alt er produceret efter millimeterpræcise opmålinger, fortæller direktøren.

Med fra idefasen
Preben Thuren Larsen har kun roser til overs for Smyril Lines tilgang til projektet. Hauschildt Marine blev allerede involveret i idefasen, og det giver en række fordele i den store ombygning, der løber op i 100 mio. kroner.
-Når man går i gang, er det ekstremt vigtig med tillid til samarbejdspartnerne, og derfor turde vi også at gå i gang med processen, der har krævet ekstremt meget planlægning, siger maritim direktør Jóhan av Reyni, Smyril Line, der peger på en succesfuld proces, som har gjort, at projektet ikke har haft problemer eller forsinkelser.
I projektet har Hauschildt Marine med afdelinger i København og Skagen stået for alt lige fra skibsprojektering, ståldesign, sikkerhedsplaner, stabilitetsberegninger, produktionsdokumentation og detaljeret projektering af skibssystemer, som blandt andet nye vakuum-, varme- og ventilationssystemer.

Administrerende direktør Preben Thuren Larsen har haft sin daglige gang på Fayard i løbet af ombygningen.


-Sammen har vi modificeret interiør, eksteriør og de relaterede skibssystemer ud fra rederiets ønsker og det forretningspotentiale, som de ser, fortæller Preben Thuren Larsen.
-Det sker ikke så tit, at man ombygger færger. Det er et stort indgreb, og i dette projekt moderniserer rederiet stort set alt.
Direktøren fremhæver samtidig samarbejdspartneren Fayard, som han kalder et meget kompetent værft. De to virksomheder kender hinanden fra tidligere, men det er første gang, at parterne samarbejder om så stort et projekt.

Tilgang altafgørende
3D-laseropmåling er ikke en ny teknologi hos Hauschildt, men en kompetence, som kom til for cirka fire år siden. Med flytbare 3D-laserscanner har virksomheden skabt en nøjagtig Norröna-digital kopi, som bruges til at designe efter.
-Vi sparer tid, men det vigtigste er sikkerhed i vores design, og at vi holder tidsplanerne. Ned til selv den mindste bule får vi det aktuelle billede af, hvordan skibet ser ud, og det betyder, at modulerne passer nøjagtigt ind i skibet, fortæller direktøren.
Norröna-projektet overholder dermed tidsplanen til punkt og prikke, og færgen kommer til at forlade værftet på det planlagte tidspunkt den 1. marts.

Norröna havde sin jomfrurejse i 2003 og blev bygget i Tyskland på Flendern Werft i Lübeck.
Projektet sker på Fayard-værftet i Munkebo, hvor færgen ankom 19. december. Ombygningen giver 50 nye kahytter indrettet som dobbeltværelser, en helt ny udendørs skybar og en ny lounge på toppen.
Færgen skal på sin nye ”Jomfrutur” d. 6. marts og forlader Fayard d. 1. marts kl. 8 for at sejle mod Hirtshals.

Hauschildt Marine er skibskonstruktører, der yder rådgivning og design inden for maritim ingeniørvidenskab og skibskonstruktion primært til værfter, rederier og kunder i offshore-industrien.
Hauschildt Marine er en virksomhed i vækst. I løbet af de seneste fem år er medarbejderantallet femdoblet fra 5 til 25 ansatte. Vokseværket betyder også, at skibskonstruktøren har alle kompetencer inhouse og kapaciteten til at favne store opgaver som Norröna-ombygningen.
Skibskonstruktøren har afdelinger i Skagen og København.

Skrevet i: Automatisering, Offshore og marine

Seneste nyt fra redaktionen

Teknisk Nyts årsnummer gør status over 2025

BranchenytTop18. 12. 2025

Årets sidste måned er traditionernes tid. Dette gælder ligeledes årets sidste udgave af Teknisk Nyt, der også i år byder indenfor til den traditionelle status over år 2025 i selskab med 12 virksomheder. Året har i høj grad været præget af omvæltninger, krige, konflikter, toldsatser og generel

Seks fordele – og en ulempe – ved humanoide robotter

AktueltAutomatiseringRobotter18. 12. 2025

Humanoide robotter kan skabe helt nye muligheder for fleksibel automatisering, når de skal løse opgaver side om side med mennesker i en produktion. Men hvad kan de egentlig, som klassiske robotter ikke kan matche? Her får du et overblik over de vigtigste fordele og én ulempe direkte fra en af

Lukkede industrisystemer koster dyrt

AktueltAutomatiseringBranchenyt18. 12. 2025

Lukkede industrisystemer koster hvert år mellemstore industrivirksomheder dyrt. Men der er håb forude. Det viser en ny rapport fra Schneider Electric. Ny åben, softwaredefineret automation, hvor software adskilles fra hardware, er vejen frem til at hente tabt fortjeneste hjem igen og sikre

AI presser virksomhedernes infrastruktur uden moderne datalagring

Automatisering18. 12. 2025

Fire ud af fem af virksomheder lagrer stadig data efter forældede principper, der ikke kan følge med AI’s eksplosive krav til hastighed og skalerbarhed. Derfor lancerer Lenovo nu en ny generation af moderne storage- og virtualiseringsløsninger, som skal give organisationer det datagrundlag,

ISH China 2026 – dansk knowhow i stramt kinesisk spotlight

Messer og møder18. 12. 2025

Når ISH China & CIHE 2026 afholdes i Beijing fra 31. marts til 2. april 2026, er det ikke blot endnu en sektormesse; for danske virksomheder i HVAC-, VVS- og energiteknologibranchen er det en mulighed for at teste deres løsninger i et marked, der i disse år investerer massivt i

Nye standarder for termisk inspektion

Maskiner og anlæg18. 12. 2025

Flir i65 fra Elma Instruments A/S er fremtidens termiske kamera, der sætter nye standarder for termisk inspektion. Kameraet har en termisk detektor på 480x640 pixel og er opbygget med en intuitiv app-baseret brugerflade, skarp billedkvalitet, indbygget mobilkommunikation (LTE) og

Fugl eller drone – dansk drone med edge AI tager kampen op

AutomatiseringInnovationNavnenytTop15. 12. 2025

Move Innovation udvikler en drone, der bruger edge AI til selvstændige hurtige beslutninger, så den kan forfølge andre droner og ikke kan jammes. Udviklingen af dronen sker i samarbejde med Alexandra Instituttet og er støttet af AI Denmark. Med edge AI-drone-platformen er Move Innovation klar til at

Ny stærk AI-duo

AktueltAutomatiseringNavnenytRobotter15. 12. 2025

IFS har indgået endnu et strategisk AI-partnerskab, denne gang med Boston Dynamics der er verdens førende producent af mobile robotter. De to selskaber vil kombinere IFS styrker inden for AI- med Boston Dynamics selvkørende robotter og skabe et banebrydende inspektionssystem til Field Service

AI vil redefinere luftfarten inden 2035

AktueltAutomatiseringBranchenyt15. 12. 2025

Future-Ready Skies 2025, der er en ny undersøgelse fra Tata Consultancy Services (TCS), viser, at én ud af tre ledere i luftfartsindustrien vurderer, at AI til realtidsbeslutninger vil være den største drivkraft for forandring i flyproduktionen inden 2035. Undersøgelsen fra TCS, en af verdens

Branchen samledes i nyt drone-forum

AutomatiseringMesser og møderNavnenyt15. 12. 2025

Mere end 100 deltagere fra hele droneøkosystemet var samlet på SDU, da Odense Robotics og DI Transport afholdt det første møde i DroneHorisont - et nyt forum, der skal skabe et fælles samlingspunkt for branchen. Deltagerne repræsenterede alt fra industri, operatører og myndigheder. Droneområdet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser...
Læs mere her

Seneste Nyheder

  • Teknisk Nyts årsnummer gør status over 2025

    18.12.2025

  • Seks fordele – og en ulempe – ved humanoide robotter

    18.12.2025

  • Lukkede industrisystemer koster dyrt

    18.12.2025

  • AI presser virksomhedernes infrastruktur uden moderne datalagring

    18.12.2025

  • ISH China 2026 – dansk knowhow i stramt kinesisk spotlight

    18.12.2025

  • Nye standarder for termisk inspektion

    18.12.2025

  • Fugl eller drone – dansk drone med edge AI tager kampen op

    15.12.2025

  • Ny stærk AI-duo

    15.12.2025

  • AI vil redefinere luftfarten inden 2035

    15.12.2025

  • Branchen samledes i nyt drone-forum

    15.12.2025

Alle nyheder ›

Læs trykte magasiner online:

Teknisk Nyt

Annoncering i trykte magasiner:

Teknisk Nyt

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK - 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik