De arktiske egne kan være brutale mod vejeudstyr. Da et svensk mineselskab havde brug for brovægte, der kunne modstå klimaet i det høje nord, henvendte selskabet sig til Mettler Toledo. Løsningen var Powercell-teknologi med dens gennemprøvede evne til at veje præcist og pålideligt i ekstreme omgivelser.
Udvinding af magnetisk jernmalm
Det svenske mineselskab Luossavaara-Kiirunavaara Aktiebolag (LKAB) blev grundlagt i 1890 og udvinder jernmalm i Kiruna, 145 kilometer nord for den nordlige polarkreds. Kiruna udsættes året igennem for ekstreme temperaturområder. Byen gennemgår isvintre med temperaturer helt ned til -40°C og somre, hvor midnatssolen varmer luften op til 30°C.
I Kiruna kører LKAB verdens største og mest avancerede drift til udvinding af jernmalm. Selskabet udvinder magnetisk jernmalm af høj renhed fra miner i de to bjerge Kiirunavaara og Luossavaara. Når jernmalmen er udvundet, pelleterer LKAB den til kirsebærstørrelse. Pelletsenes lille størrelse gør det muligt at smelte dem hurtigt ved lavere temperaturer.
Pelletsene af høj kvalitet læsses automatisk på 68 godsvogne, som hver vejer 121 ton. Så sendes de ud på en 173-kilometerlang rejse gennem tundraen og det arktiske landskab til havnen i Narvik på Norges Atlanterhavskyst. Derfra transporterer fragtskibe dem til kunder verden over.
Vejningen
Før denne værdifulde last fragtes til udlandet, vejes den i Kiruna af tre dynamiske Mettler Toledo-brovægte til godsvogne. Den første vægt vejer de tomme godsvogne, mens de kører, og sender resultaterne til læssestationen. Vejesystemet til vogne i bevægelse bruger forskellen mellem vægten af hver tom godsvogn og den tilladte totalvægt til at afgøre, hvor meget jernmalm der skal læsses på vognene. Vægt nummer to fastlægger derpå den faktiske vægt af hver læsset godsvogn. Den tredje vægt vejer vognene igen på en station, hvor der læsses af.
Det er vigtigt at sikre, at vognene læsses nøjagtigt til den tilladte totalvægt. Hvis vognene overfyldes, er der risiko for, at der kunne falde pellets af vognene under transporten – eller at vægten kunne overbelaste skinnerne. Hvis vognene ikke læsses nok, bliver deres fulde kapacitet ikke anvendt.
Selv om læsningen kan overvåges og styres, er det umuligt at styre vejret i Sveriges høje nord. Der er temperaturforskelle på op til 70°C i det barske klima 145 kilometer nord for den nordlige polarcirkel. Dette kan påvirke nøjagtigheden og levetiden af en vægt voldsomt.
Brovægtene til godsvogne er udstyret med Powercell-vejeceller, der er designet til at kompensere for i alt syv forskellige slags ekstreme vejrforhold såsom bidende kulde og høj varme og stadig veje med stor nøjagtighed. Efter at være blevet monteret har de tre brovægte til godsvogne demonstreret, at de er pålidelige, mens de opfylder både mineselskabets og det lokale klimas strenge krav.
I Kiruna gælder det samme for maskiner, som det gør for mennesker: Usædvanlige forhold kræver usædvanlige løsninger.