Seks virksomheder har udfordret mere end 160 studerende i efterårets Open Innovation X-finale med en bred vifte af problemstillinger. En gruppe DTU-studerende vandt førstepladsen med en datadreven model, der kan optimere fremtidigt ølsalg for virksomheden Royal Unibrew.
Efterårets Open Innovation X (Oi-X) i DTU Skylab havde håndtering og tolkning af gigantiske datamængder fra danske virksomheder som centralt omdrejningspunkt. Feltet af udfordringer spændte vidt fra vindmølle-optimering, bakterievækst i fødevarefremstilling til indkøbsvaner hos den danske forbruger. Et enkelt team havde valgt at løse Royal Unibrews problemstilling, hvor vejrdata, produktion og salg af øl var nøgleord. Og de vandt finalen med en ”Beer Forecast model”.
-De studerende har en enorm viden om et område, som mange af os virksomheder ikke tidligere har beskæftiget os med. Derfor har de studerende en stor betydning for os, og vi håber, at vi med dette samarbejde og initiativ kan være med til at skabe en tæt relation mellem de studerende og os, siger Lars Jensen, CFO, Royal Unibrew A/S.
Holdet bag Beer Forecast består af fire DTU-studerende, der var et af finaleaftenens helt særlige indslag, da de pitchede fra det tekniske universitet KAIST i Korea, hvor de alle er på udvekslingsophold.
Initiativet er en del af projektet Big Data Business Academy (BDBA), der udspringer af den temaindkaldelse om Big Data, som Industriens Fond gennemførte sidste år. Med støtte fra Fonden skal projektet skabe større strategisk bevidsthed om Big Data hos ledelsesniveauet i dansk erhvervsliv. Det sker blandt andet gennem et efteruddannelsesforløb i Big Data, hvor 20 danske virksomheder deltager. Bag projektet står DTU Compute, DTU Business, Alexandra Instituttet, Teknologisk Institut og CLEAN.
Mange priser på højkant
Ved den just afholdte Oi-X-finale, hvor virksomheder byder ind med konkrete udfordringer for deres forretning til de studerende, var prisuddelingerne udvidet til også at hylde det bedst performende team og den bedste pitch. Det var to velklædte DTU-gutter fra team BeSMART, der blev udråbt til de skarpest formidlende.
-Vi gik målrettet efter at vinde bedste pitch og blev rost for en visuelt imponerende og klart formidlet præsentation. Det er en super vigtig disciplin at være i stand til at formidle og pitche ingeniørrelaterede projekter effektivt, fortæller en glad Christopher Gregers-Høegh.
De seks deltagende virksomheder i dette efterårs Oi-X i DTU Skylab var: Anemo Analytics, Chr. Hansen, COOP, Forsyning Helsingør, Royal Unibrew og Telia.
Virksomhederne skal nu i arbejdstøjet
De i alt 20 deltagende virksomheder i det særlige efteruddannelsesforløb i Big Data Business Academy skal nu selv i arbejdstøjet og prøve kræfter med den viden, de i de seneste måneder har tillært sig. Uddannelsesforløbet går nu ind i sin tredje fase, hvor virksomhederne skal til at lave en handlingsplan over, hvordan de på strategisk niveau kan arbejde med Big Data i deres respektive virksomheder.
-Arbejdet med den strategiske opkvalificering af virksomhederne, går nu en meget interessant tid i møde. Inddragelse af relevante eksperter, test af virksomhedernes modenhed og udvikling af et online værktøj, som virksomhederne kan benytte til at teste deres Big Data modenhed, er blot nogle af de aktiviteter, som vil ske fremadrettet, siger projektleder Bjarke Kovshøj fra CLEAN.
Vinderne af OiX-finalen
• 1. pladsen, 30.000 kr.: Beer Forecasters – Jakob Okkels, Emilie Hvashøj, Valentin Lievin og Kristian Nielsen.
• 2. pladsen, 20.000 kr.: Super Shopper – Daniella Alalouf, Macarena Mendez, Mette Gere og Mathias Lyngman.
• 3. pladsen, 10.000 kr.: Gone with the wind – Frederik Hüttel, Frederik Warburg, Thomas Ørkild og Nikolaj Witting.
• Bedste Pitch, 10.000 kr.: BeSMART – Christopher Gregers-Høegh og Mads Grøndal Kreutzfeldt.
• Bedste Team, 10.000 kr.: HECA Heating Energy Consumption assistant – Nikolai Jensen, Patrycja Ksiazek, Sebastian Præsius, Jairam Ramakrishnan.