Ni år efter udvidelsesarbejdet blev sat i gang, åbnede Panamakanalens tredje sæt sluser i juni i år. Dette har fjernet en flaskehals for den maritime verdenshandel. Nu kan skibe med en maksimal længde på 366 meter og en bredde på næsten 50 meter sejle gennem passagen mellem Atlanterhavet og Stillehavet. Tidligere var det kun skibe med en maksimumlængde på 290 meter og en bredde på 32 meter (Panmax skibsdesign), der kunne passere gennem kanalen.
Panamakanalens udvidelse består i en ny trekammersluse, der fyldes med vand fra vandbassiner i nærheden. På grund af en vandstandshøjdeforskel på 26 meter til Gatúnsøen er der behov for sluser på både Atlanterhavs- og Stillehavssiden, når skibe skal passere Panamakanalen.
Panamakanalen skal fungere 24/7 under krævende driftsforhold og udfordrende betingelser, hvilket stiller store krav til de mange lejer, der anvendes i driften af sluseportene. Der er tale om enorme dimensioner: Sluseportene af jernbeton har enorme mål: De er 50 meter brede, 30 meter høje og 10 meter tykke. Ventilerne, der åbner sig i underjordiske kanaler for at lede vandet gennem slusesystemet, er så store – op til syv meter – at de er konstrueret som porte. Dertil bevæger porte og ventiler sig langsomt, hvilket medfører en næsten statisk belastning af lejerne med meget høje kræfter.
Det samlede slusesystem kræver intet mindre end 3.400 rulningslejer leveret af Schaeffler til at operere sluseportene og til styringen af ind- og afledning af vandet.
Læs hele artiklen i Teknisk Nyt #10/2016.