Da Mobile Industrial Robots, MIR, lancerede sin første mobile robot til paller, MiR500, i juni, vakte den så stor opsigt, at ordrebøgerne næsten med det samme blev fyldt. Det betød, at produktionskapaciteten i Odense ramte loftet, da produktionen startede 1. oktober.
Derfor fordobler CEO Thomas Visti nu sin produktion, så alle kunder kan få leveret deres MiR500 som aftalt ved køb.
-Allerede nu kan vi sige, at vi kommer til at fordoble produktionen i denne måned. Det kommer til at ske ved, at vi kører flere skift og fortsat ansætter nye medarbejdere. Siden nytår er vi vokset fra 55 medarbejdere til over 125. Samtidig tager vi vores egen medicin og automatiserer vores egen produktion yderligere i samarbejde med flere partnere, siger Thomas Visti. Han ser også optimistisk på mulighederne for at udvide markedet yderligere:
-En moderne produktionsvirksomhed skal være mere customized end tidligere. Den skal kunne lave mange flere varianter af produktioner. Man går derfor fra linjeproduktion til celleproduktion, som giver en enorm fleksibilitet. Men det kræver effektiv og fleksibel intern transport mellem cellerne, og her er mobile robotter eminente. Samtidig går vi med MiR500 ind på helt nye områder på baggrund af den gennemprøvede, stærke teknologi og sikkerhed, som har gjort os til den førende leverandør af autonome mobile robotter globalt. Vi er i gang med at supplere vores position som markedsleder inden for mobile robotter i produktion med nye områder som logistik og lager, hvor MiR500 optimerer transport af tunge emner og paller. Det støtter vi yderligere med de to nye fleksible palleløftere, vi netop har lanceret til de to mest brugte typer paller.
En større og stærkere mobil robot
MiR500 har en løftekapacitet på 500 kg og kan automatisk hente, transportere og aflevere paller med hastigheder helt op til 7,2 km/t. Ligesom de øvrige robotter manøvrerer MiR500 sikkert uden om mennesker og forhindringer. Med den avancerede teknologi og sofistikerede software kan den se alle forhindringer i en radius på 360° og derved navigere autonomt og selv finde den mest effektive vej til sin destination – selv i dynamiske miljøer, hvor mennesker og køretøjer færdes.