PureNOx Prime, der er Alfa Lavals nye PureNOx-løsning til vandbehandling i udstødningsgasrecirkulation (EGR), vil være en del af EGR-systemer på fem meget store ethanskibe (VLEC’er), der skal drives af United Ethane Carriers (UEC). Denne større ordre fra MAN Diesel & Turbo kommer kun kort tid efter, at PureNOx Prime blev introduceret på markedet.
UEC, der er et joint venture mellem Jaccar Holdings og Hartmann Group for den handelsmæssige ledelse af ethanskibe, skal være operatør af fem VLEC-skibe, der skal bygges for skibsejeren JHW Engineering & Contracting. I disse nybygninger vil der blive anvendt EGR som middel til at reducere NOx-emissioner. Til vandbehandling i EGR-kredsløbet har motorleverandør MAN Diesel & Turbo valgt PureNOx Prime, en banebrydende udvikling af Alfa Laval PureNOx-teknologi.
-Det bekræfter os i, at vi har nået vores mål, når vi modtager denne banebrydende ordre så hurtigt efter introduktionen af Alfa Laval PureNOx Prime, siger Kristina Effler, Alfa Laval Global Business Manager, Water Treatment Exhaust Gas Emissions.
-PureNOx Prime leverer den dokumenterede PureNOx-ydelse, men det mindre fodaftryk, slankere design og lavere investeringsomkostninger er alle tilpasset markedskravene. Det er tydeligt, at markedet reagerer, siger hun videre.
En integreret del af EGR-motoren
De fem VLEC-skibe vil blive bygget i Kina af Dalian Shipyard. De skal, som alle skibe bygget fra januar 2016, overholde de strenge Tier III NOx-grænser, når de sejler i emissionskontrolområdet ud for den nordamerikanske kyst.
Hvert skib vil være udstyret med et PureNOx Prime 100-system, som er den mindste af de tre PureNOx Prime-kapaciteter og består af én centrifugalseparator. PureNOx Prime vil blive integreret i skibenes EGR-motorer, som vil blive fremstillet for MAN Diesel & Turbo af Hyundai Heavy Industries Engine & Machinery Division (HHI-EMD).