Manglende sikkerhedssystemer er en helt central problemstilling, som skal løses, før vi kan udnytte dronernes potentiale til fulde. Ny teknologi skal få dronerne til at flyve frit og bane vejen for dronebaseret pakketransport, trafikovervågning, inspektion mv. Innovationsfonden investerer fem millioner kroner i projektet.
I dag er der strenge begrænsninger på, hvor og hvordan droner må flyve for ikke at gøre skade på personer. Begrænsningerne består blandt andet i ikke at flyve længere væk end øjet rækker samt ikke at overflyve mennesker. Disse begrænsninger forhindrer dronernes fulde potentiale – og hæmmer væksten i droneindustrien.
SafeEye fra Senseable ApS er et nyt intelligent øje på dronen, som skal gøre det sikkert at overflyve menneskemængder og automatisk nødlande dronen sikre steder ved uheld, hvis dronen er uden for pilotens synsvidde.
SafeEye monteres på undersiden af en drone og består af sit eget kamera og sensorer, som er forbundet til dronens systemer. SafeEye overvåger flyvningen og kan overtage kontrollen med dronen og nødlande den, hvis noget skulle gå galt. På sigt vil SafeEye gøre autonom droneflyvning langt mere sikkert, hvilket vil give virksomheder verden over mulighed for at benytte droner til pakketransport, trafikovervågning, inspektion af rørledninger, elledninger, vejnet osv.
Mens dronen er i luften holder SafeEye øje med landskabet under sig og analyserer konstant, hvor det er sikrest at lande, og hvor der er mennesker, som kunne komme til skade. Hvis dronen styrer mod en farlig situation, eller hvis dronens egne systemer bryder sammen, finder SafeEye selv den sikreste måde at undgå en ulykke.
Erhvervslivet vil bruge SafeEye
Takket være de fem millioner kroner fra Innovationsfonden er konsortiet, der består af Aalborg Universitet, Senseable ApS, EasyInspect ApS, G4SA/S og Rambøll A/S, nu klar til at færdigudvikle SafeEye og sætte den i produktion hos virksomheden Senseable ApS. Første bruger af systemet bliver virksomheden EasyInspect ApS, der inspicerer vindmøller ved hjælp af droner, og som også skal stå for den indledende distribution af SafeEye.
Flere virksomheder har allerede vist interesse for SafeEye til brug på deres egne droner, heriblandt Rambøll og G4S, som i løbet af projektet vil få mulighed for – som de første – at bruge droner med SafeEye på befærdede steder. Potentialet er stort, da mange droner kan flyve sikkert med SafeEye.
-I Danmark er vi med helt i front, og fonden har lovende investeringer i droneteknologi til eksempelvis miljøovervågning, pakkeudbringning og monitorering af vindmølle- og solcelleparker. Sikkerhed er dog én af de helt store barrierer, når vi skal have droner til at flyve frit, og derfor er SafeEye-projektet en vigtig investering, som kan være med til at bane vejen for kommerciel brug af droner, fortæller Peter Høngaard Andersen, direktør i Innovationsfonden.
Konsortiet forventer, at mindst halvdelen af alle verdens droner i klassen 7-25 kg på sigt vil flyve uden for pilotens synsvidde, og hvor automatisk sikkerhed er afgørende. Med en pris på omkring 10.000 kroner er SafeEye kun en lille del af udgiften ved den slags flyvninger, og konsortiet forventer at få en SafeEye ombord på rigtig mange af de over en million større droner, der forventes i luften i de kommende år i.
-Vi har enorme forventninger til dette nye system, som kan revolutionere sikkerheden for mellemstore droner gennem et fuldautomatiseret intelligent system. Målet i 2021 er et officielt anerkendt produkt, der gør det væsentligt nemmere at flyve over menneskemængder og uden for operatørens synsvidde, områder som har et enormt vækstpotentiale, siger Anders la Cour-Harbo, projektleder fra Aalborg Universitet.