Næsten en tredjedel af forbrugerne forventer at købe enheder med kunstig intelligens (AI) i en nær fremtid, og shopping via smartphones er mere end fordoblet i løbet af seks år. På trods af udsigten til en mere digital fremtid, stiger shopping i fysiske butikker dog fortsat. Det viser PwC’s rapport PwC’s Global Consumer Insights.
Ifølge PwC’s rapport ”Global Consumer Insights”, som dykker ned i flere end 22.000 forbrugeres shoppingadfærd, vaner og forventninger, svarer 32 procent af respondenterne, at de planlægger at købe en AI-enhed – herunder robotter og automatiserede assistenter, mens 10 procent allerede ejer en sådan enhed såsom Amazon Echo, Google Home eller Apple Homepod.
-Kunstig intelligens udvikler sig hastigt i øjeblikket og er godt på vej til at blive en endnu større del af forbrugernes og forhandlernes hverdag. Forbrugernes vaner ændrer sig i takt med de nye muligheder for at shoppe her og nu, siger Henrik Trangeled Kristensen, partner og ekspert i detailhandlen hos PwC.
Rapporten viser desuden, at shopping via smartphones er mere end fordoblet på seks år til 17 procent af al shopping, og shopping via smartphones forventes snart at overstige køb via computeren (20 procent).
-Rapporten viser, at AI inden for to til tre år kan være med til at revolutionere den måde forhandlerne profilerer sig på, og den måde de servicerer kunderne. Forbrugerne kan nemt shoppe via smartphones, og med en AI-enhed kan forbrugerne købe varerne, når de kommer i tanker om, at de mangler noget, i stedet for at vente til de kommer ned i butikken, udtaler Henrik Trangeled Kristensen og tilføjer:
-Vi ser også i undersøgelsen, at mobilbetaling i de fysiske butikker vinder frem. Det gælder blandt andet MobilePay og brug af Apple Pay, der er stadigt mere anvendt i rigtig mange forretninger.
Interessen for AI-enhederne er størst i ulandene herunder Kina, Vietnam, Indonesien og Thailand og generelt lavere i ilandene. De brasilianske og kinesiske forbrugere er således dobbelt så tilbøjelige til at eje en AI-enhed (hhv. 59 procent og 52 procent) end amerikanerne (25 procent), briterne (24 procent) eller franskmændene (25 procent).
Er fysiske butikker outdated?
Ifølge rapporten forventer størstedelen af forbrugerne at fortsætte eller øge deres forbrug i 2018. Online shopping bliver mere og mere udbredt, og hele 59 procent af forbrugerne benytter sig af muligheden. Det rykker ved deres krav til blandt andet forsendelse, og 41 procent svarer, at de gerne vil betale ekstra for hurtigere levering eller for levering samme dag.
-De digitale muligheder skaber flere forventninger til forhandlerne i forhold til levering, profil og kundeservice. Men selv om onlinebutikkerne er dominerende, foretrækker nogle forbrugere stadig de fysiske butikker, fortæller Henrik Trangeled Kristensen.
Rapporten konkluderer, at forhandlerne skal være opmærksomme på denne udvikling, hvor forbrugerne i højere grad ønsker at få en oplevelse, end blot at gå ud for at shoppe. Forretningerne skal have erfarne sælgere og have livsstilstilbud i forretningerne. Det kunne for eksempel være muligheden for at prøve produkterne før køb eller billedgenkendelse, hvor tilbud tilpasses specifikt til den enkelte forbruger. På den måde forventer forbrugerne at komme ind i et showroom i stedet for en egentlig butik.