Gæsterne på årets Smukfest, der løber af stablen i denne uge, kan prøve et helt nyt spil – Game on Walther – som er resultatet af et samarbejde mellem festivalen, IBM og Dansk IngeniørService A/S, DIS.
På årets Smukfest kan festivalens gæster som noget nyt udfordre hinanden i et spil, der vil sætte deres samarbejds- og overtalelsesevner på prøve. Samarbejde fordi man kan være op til fem deltagere på et hold, og overtalelse fordi man også får brug for det øvrige publikums hjælp. Spillet minder i sin opbygning om det populære Kahoot, hvor man får point for både at svare rigtigt og hurtigt, men med den væsentlige forskel at det på Smukfest ikke er traditionelle quizspørgsmål, som er nøglen til at få de point, der bliver blæst op på den 100 tommer store skærm i midten af det hele – det er i stedet udfordringer.
Sætter de data i spil, som er alle vegne
-Udfordringerne tager udgangspunkt i det armbånd, som alle festivaldeltagerne har på. Den første kan f.eks. lyde, at man skal finde en – enten på holdet eller blandt publikum – som har købt mere end én øl igennem chippen på armbåndet, forklarer Nik Grewy Jensen fra DIS og fortsætter:
-Udfordringerne bliver sværere undervejs – man kan eksempelvis komme til at skulle samle en hel burgermenu af personer, der har købt henholdsvis en burger, en cola og pomfritter. Men grundlæggende handler det også om at vise, hvordan data er alle vegne. Og fordi vi er på Smukfest, så gør vi det sjovt, så det passer ind i festivalens tankegang om anti-hverdag.
Fordi udfordringerne løbende bliver sværere, kommer der også et tidspunkt, hvor et hold ikke kan løse dem, og så er det game over. Der vil hver dag være fine præmier til de hold, som når at samle flest point.
Et frugtbart samarbejde
Det er ikke kun deltagerne, der samarbejder om spillet. Spillet selv er også kommet til verden i et frugtbart samarbejde mellem festivalen, IBM og DIS.
Allan Baunsgaard, som er Smukfests partnerskabsansvarlige, fortæller om, hvordan idéen blev til:
-IBM hjælper os normalt med at bruge data til at blive klogere, men vi ville prøve at se, om vi kunne bruge data til at gøre festen sjovere. Samtidig ville vi gerne sætte publikum i dialog med hinanden på en måde, så det er sjovt og hyggeligt for alle, og vi glæder os til at se installationen live.
Ud fra dette åbne oplæg kom idéen til verden på et brainstormmøde hos DIS. Og derfra er det gået stærkt – også fordi der ikke var lang tid til festivalstart. Projektleder Christian Ehm Hansen fra IBM fortæller:
-Arbejdsfordelingen har været, at vi har stået for selve gamingdelen, det vil sige software og spildynamik, og så har DIS taget sig af hardware og den fysiske engineering. Det har været en lidt anderledes, men også rigtig sjov opgave for os.
Dette er kun begyndelsen …
Hvis spillet bliver en succes, er det tanken, at det skal videreudvikles til næste år, eksempelvis med visionteknologi.
-Hos DIS har vi det, vi kalder nørdeprojekter, hvor vi bruger vores ingeniørkundskaber for sjov, uden at det er noget, som skal kaste penge af sig. Her flytter vi den teknologi, som ellers hører til i produktionshallen, ud i en helt anden sammenhæng – f.eks. på en festival. Det her er et rigtigt nørdeprojekt, slutter Nik Grewy Jensen fra DIS.